Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

30 November, 2010

Mengapa Hawa tercipta saat Adam tertidur dan Hawa melahirkan saat dirinya terbangun??

by Blog Nya Mas Rully on Thursday, 25 November 2010 at 15:53
 
 
Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya.


Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.


Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.


Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang ,,,,,,,


.......................

Rumah Idaman yang menjimatkan kos !!!


Bila umur dah jejak ke alam dewasa, pelbagai perancangan harus dilakukan untuk merancang masa depan baik dari segi kewangan mahupun kekeluargaan..teeettt..heheh =p ok, yang kekeluargaan tu tidak akan dibincangkan di sini. tetapi persediaan yang rapi harus ada untuk menyambut kedatangan kekeluargaan itu..heheh Apa persediaan tu? RUMAH.. dan untuk itu, kewangan harus ada. yang sudah mula menyimpan tiada masalah..tetapi yang menjdai masalah apabila kewangan tidaklah sebanyak yang disangka untuk perbelanjaan mendirikan sebuah rumah yang wahh gitu..huhu T.T 

Terlintas di dalam fikiran untuk menbuat rumah yang tidak lah sebsar mana, tetapi selesa dan cantik.. tetiba la pulak terjumpa maklumat ini di yahoo news.. terus macam wahhhh!! gituu.. i like! hoho (n_n)b

Teringin untuk memiliki rumah yang kecik molek, cantik, dan bleh di bawa ke mana saja. Tak payah pn nak berebut tahun ni nak duk dekat umah mak yang mana, mak suami atau mak nye isteri..hoho angkut je ke mana yang suka.. sebab rumah ni ada roda.. nak pegi bercuti pon xde masalah..tak payah belanja mahal-mahal sewa hotel..rumah kan ade..chewahh!! haha ohh, masih tak dapat gambaran lagi eh macam mana rumah yang dimaksudkan ni? hehe 

ini dia,




Tengok ada roda ok.. so bleh angkat ke mana aje..tahun ni nak raya umah sapa??? (n_n) haha macam iklan petronas tu plak.. tapi amaran yeh, kepada keluarga mentuanya yang berasal dari sarawak, rasanya idea ini tidak munasabah..melainkan rumah ini bleh bertukarrrrrrr!!!! jadi bot.. transformerr!!! hoho

ni ruang tamunye, toilet dan juga bilik tidurnya, kira ok lah walaupun sempit skit..at least ada jugak kn..?

Cuma yang menjadi persoalannya di sini, boleh ke rumah kecik ni diangkut bawak merata-rata? Lepas JPJ ke? hoho ok..idea ini masih dalam pertimbangan lagi.. huhu T.T

Tetapi, masih gak cam rasa degil-degil gak nak ada sebijik umah macam ni.. seronok ape..? haha tapi orang lain xleh datang umah aku la..haha kalau ada kenduri, kena buh umah ni bawak ke tengah padang bola..pastu bentang tikar mengkuang luas-luas, wat kenduri kat atas padang je..hoho.. haruuuu.. >.<

..........

29 November, 2010

Scientist Vs. Engineer


Ahli sains dan jurutera.. mana yang lebih baik? Di sini ingin saya bahaskan pendapat saya sendiri berkenaan dua kerjaya ini. ya..Pendapat saya ye..selepas saya berfikir meniliti dan mendengar pendapat dari orang lain juga, maka dapat saya simpulkan seperti berikut,,

Masih ingat lagi tak sewaktu anda kecil , di bangku sekolah rendah yang kerusinya hanya tinggi lutut orang dewasa? haa.. masa tulah cikgu selalu tanya 'esok besar nak jadi apa?', 'saya nak jadi scientist cikgu" 'bagussss....belajar rajin2 ye..' nak jadi guru, nak jadi doktor, nak jadi tu, nak jadi ni, tapi perasan tak, jarang atau langsung tak dengar pon jawapan yang satu ini , 'saya nak jadi jurutera'.. dulu la... time dolu2..masa tahun 90-an..sekolah kampung lak tu.. memang patut pon aku tak dengar kan..jurutera pn aku tak tahu ape.. T.T sadis kan?

Tapi scientist selalu disebut-sebut.. ahli sains..ahli kimia..ada seseorang yang saya kenali telah mentafsirkan scientist sebagai orang yang bertanggungjawab mencipta teori, yang akan diguna pakai sebagai ilmu sains untuk kajian-kajian sains yang lain.. ahli sains sebagai contoh, menemui satu bahan baru, mengkaji, dan menjalankan eksperimen untuk menganalisa characteristic bahan baru tersebut.. pendek kata, dari apa yang saya faham berkenaan scientist (dari seseorang yang dikenali), adalah glngan mereka yang menjumpai teori dan ilmu sains baru.. sebagai ahli astronomi, mereka hanya menjalankan kajian sains sahaja.. tetapi, tidak menciptakan sesuatu produk daripadanya..

Berbeza dengan engineer, golongan ini menggunakan dan mengaplikasikan segala teori dan ilmu sains yang ada dan membuat kajian supaya sesuatu produk dapat dihasilkan.. Ini perbezaan ketara di antara engineer dan scientist.. Engineer boleh menjadi usahawan dengan menghasilkan produk baru hasil dari aplikasi ilmu sains yang ada. sebagai contoh, penghasilan sebuah kereta.. electrical engineer, mechanical engineer, material engineer, product engineer, telah bergabung ilmu yang dikuasai untuk menghasilkan sebuah kereta yang mengikut standard keselamatan yang telah ditetapkan. Engineer sentiasa berfikir dan mengaplikasikan ilmu sains terkini yang dipelopori oleh saintis. Tetapi, engineer juga boleh menjadi saintis apabila dengan tidak sengaja menjumpai sesuatu teri yang baru semasa melakukan pelbagai kajian dan eksperimen semasa menghasilkan produk. begitu juga scientist, mereka juga boleh menjadi engineer dengan menghasilkan produk daripada penemuan bahan baru.
pendek kata, engineer bergantung kepada scientist, dan rakyat bergantung kepada engineer untuk melakukan revolusi, innovasi dan peningkatan teknologi kehidipan harian manusia. Dan manusia bergantung kepada Allah.. sekiranya Allah membenarkan sesorang itu menemui apa yang dikehendakiNYA,maka, jumpalah ia, dan apabila seseorang itu berbakti kepada manusia sejagat dengan memberi dan berkongsi ilmu, mahupun, menghasilkan pelbagai produk untuk kemudahan semua, itulah yang dipanggil amal soleh.. yang penting,ikhlas harus ada di dalam hati.. insyaAllah..

jika ada yang tersilap, mohon tegur, ini pendapat peribadi sy.. =)

...

22 November, 2010

Tips Tidur Lena TANPA gangguan si NYAMUK


Haaa.. Sakit hati tak bila nak tidur, tapi ade benda halus berbisik-bisik di telinga? err.. horror je bunyi.. O.o 
Tapi bisikan tu bukan berbunyi, "hiiii..hiiiii..hiiiii.." tapi sebaliknya, "ngeeennnnnn..ngiiiingggg..ngiiinnngggg" 
Dan apabila terdengar bisikan makhlus halus ini,
saya terus rasa marah!!!! 


PAstu geget geget lak..kalo tak saket tak pe..pastu gatal lak bintat-bintat kulit ha. aku tahu kau lapar nyamuk..kalaulah kau geget tak saket dah lama dah aku sedekah kat kau darah aku ni.. sian kau lapa..kan? Tapi, SAKETTTTT..n GATALLLL.... huhu
"Aku pukul kang!!!"  
ops.. ok..kejam giler bunyi camtu kan..? huhu T.T
Instead of kita kemekkan dia dengan menepuk kedua belah tangan kita dengan perasaan geram.. ataupun kita bangun dan turun dari katil pegi capai Shieldtox, fumakilla dan segala bagai spray nyamuk tu, (dan of course la option yang ini akan ditolak mentah-mentah sebab tengah mengantuk kot~ mestilah malassss gile nak bangun kan? hoho), pastu spray dan bunuh mereka secara beramai2, hmm rasanya lebih elok kita ambil alternatif lain.. Lagipun, spray2 nyamuk ni ade gak bagi effect sikit kepada mereka yang ada masalah dengan pernafasan seperti asma.. klik sini untuk baca..

Alternatif yang dikatakan ini dikenali sebagai, "Elak gigitan nyamuk dengan cara yang lebih mendamaikan" hehe

Anda tahu tak dengan menyapu cologne atau lotion diseluruh kulit anda, insyaAllah, nyamuk tidak akan gigit.. Saya tak tahu lah sama ada nyamuk tidak suka kepada benda yang wangi, ataupun cologne and lotion yang kita pakai tu ada bahan kimia yang kalo nyamuk sedut, dia terus kering mati tersedak..hoh beracun kah??? apakah?? err.. yang itu saya tidak dapat pastikan, tetapi, setakat ini, cologne dan lotion memang sangat berkesan untuk elak diri anda digeget nyamuk yang laparkan darah anda itu.. huhu LAgipun tak rugikan bila anda sapu lotion pada kulit anda, bertambah lembut halus dan mulus gitu.. hehe
Saya recommend johnson baby bedtime lotion, disamping memberi aroma yang tenang sewaktu hendak tidur, dapat juga menghalang nyamuk dari geget anda.. hehe



Apapun, selamat mencuba yeh.. (n_n)


.................

21 November, 2010

Cara Yang Betul dan Berkesan Untuk Pakai Sabun Aqura

Salam..

Bersama kami merasai kehebatan sabun Aqura dengan cara yang betul dan berkesan..


Sabun Aqura dapat merangsang sel darah kita bergetar lebih laju dari biasa dan memberi kesan kepada si pemakai untuk tahan mengantuk..

DINASIHATKAN agar tidak menggunakan sabun ini pada waktu malam. Kerana ia akan membuatkan anda tidak boleh tidur sehingga kuasa sabun ini hilang selama berjam. Dan akibatnya, anda tidak cukup tidur dan menjadi pening pada keesokan harinya. Seorang customer tidak percaya bahwa sabun ini tahan ngantuk. Dia membeli sabun black Aqura pada jam 10 malam. Oleh kerana dia TIDAK PERCAYA bahawa sabun ini TAHAN NGANTUK, maka dia mencuba sabun tersebut pada 12 tgh malam. Dan selepas itu masuk tidur. Pada keesokan harinya, dia mengadu kepada saya, dia pakai sabun itu jadi pening!!! dia takut nak pakai lagi. Saya tanya kembali kepada dia, pukul berapa dia pakai sabun Aqura tersebut? dia menjawab "pukul 12 tgh malam. bangun pagi trus pening la sbb mlm td xleh tdo.kol 5 br leh tdo.pening sampai sekarang lagi!!! taknak la pakai lagi" saya katakan kembali pada dia, "sabun ini memang TAHAN NGANTUK. DAN kamu pakai JAM 12 TGH MALAM.. kamu pening sebab xleh tido malam tadi kan? kenapa xleh tdo? sbb kamu pakai sabun kul 12 tgh mlm...sebab tu kamu tak bleh tdo.guling2 macam mana pun tetap xleh tdo.. JAdi sekarang, kamu mahu percaya atau tidak tentang sabun ini?. Kami tidak bertanggungjawab di atas pemakaian yang tidak mengikut STANDARD.." Jelas sekarang bukan? sabun ini memang tahan mengantuk hingga berjam.. bergantung kepada individu dan bergantung kepada pemakaian yang betul..

PEMAKAIAN SABUN AQURA YANG BETUL..

UNTUK CUCIAN MUKA DAN PADA BAHAGIAN KULIT YANG BERMASALAH..

1. Basahkan muka dengan air..
2. basahkan sabun Aqura. dan gosok di telapak tangan hingga berbuih .
3. letak sabun tersebut ditepi dan dengan hanya menggunakan buih2 sabun, sapu rata ke muka / bahagian kulit bermasalah. urut perlahan-lahan selama lebih kurang 1 minit..
4. cuci semula muka dengan air.
5. ulang langkah 2 hingga 3. Tetapi kali ini jangan cuci dulu. selepas urut, biarkan selama seminit atau 2 minit. DINASIHATKAN tutup mata kerana sabun ini macam sabun lain, pedihkan mata.. selepas itu, cuci semula..
6. ulang langkah 2 hingga 3. Dan kali ini, selepas urut, anda  biarkan seketika dan cuba rasa, adakah kulit muka anda rasa menegang dan segar? seperti kulit dicekang-cekang? jika anda dapat merasainya, anda boleh trus cuci muka dengan air bersih. Dan selesai. Tetapi jika anda tidak merasai ketegangan kulit pada muka, sila ulang langkah-langkah di atas dengan urutan yang lebih/buih yang lebih/masa yang lebih..

P/S : JANGAN PAKAI WAKTU HENDAK TIDUR.

selamat mencuba.. (n_n)

jika ada sebarang masalah, sila hubungi sy.. =)

09 November, 2010

Cool parents opt out of Facebook

Thursday, March 8, 2007 · Last updated 11:24 a.m. PT

Cool parents opt out of Facebook

By MÓNICA GUZMÁN
P-I REPORTER
It started simply enough. A profile picture here. A few favorite things there. At first I wasn't sure I could trust it. I'd been let down before (spam, spyware, Napster).
Then Facebook and I -- we just happened.
It was so different from all those other social Web sites. It was smart (founded by a Harvard guy!). It listened (great feedback!). It could keep a secret (privacy controls!). It had ambitions, aspirations and, best of all, good looks. Sure, 10 times as many people have settled down with MySpace (140 million to Facebook's 17 million), but if Facebook and MySpace were at a bar, Facebook would get all the ladies. And MySpace knows it.
Pretty soon, Facebook and I really opened up. I needed it constantly. I started to check the site as much as my e-mail. I shared my cell phone, address, gory details about my incompetence in the kitchen and every photo in which I don't look supremely unattractive (my friends' appearances notwithstanding). Browsing my friends' profiles became a habit. Facebook is my drug. My hub. My swirling vortex of social chaos. It lets me stay in touch on my own time, on my own terms. I sail its pristine blue and white pages with the wind at my back and a clear view of my social landscape. What was life before Facebook? Did I ever actually keep a real live photo album? Call friends at home -- on land lines? Send letters?
Forget e-mail and the Internet. Without Facebook, I'd feel ... shipwrecked.
Then one day, out of nowhere -- storm clouds.
Something was wrong -- very, very wrong with the newest posts on my profile's message board. I couldn't look. I couldn't look away.
"I love you, my precious Chiquita!"
Signed (gulp), Mom. Below that, dear old Dad had left his own gooey gumdrop greeting. And there they were, next to their messages, pictures of their middle-age selves, sticking out like a VHS in a DVD store.
It was all my fault. I e-mailed them a Facebook photo album -- one little album -- and that back-stabbing Facebook slipped them an invitation to join.
Once upon a time, this was unimaginable. Once upon a time, Facebook was just for students and recent alumni. You needed a valid college e-mail address to join. Then the site opened its digital doors to the world in September, and parents on Facebook became possible. I knew that. But I was just sharing an album.
I was just giving them a peek into my social realm. Instead, they bought property and settled in.
What's so wrong about having parents on Facebook?
After all, my parents rock. Dad raised me on action movies and first-person shooter games, and Mom dances to Shakira and occasionally (OK, frequently) dresses better than I.
But even the coolest parents don't belong on Facebook.
It just isn't their place.
I had to act. But how?
The search engine in my mind returned several results:
1. Keep browsing Facebook as if nothing ever happened and unleash hell on those who dared ask questions. "Yeah, my parents are on Facebook. Where else would they be?"
The risk: It is conceivable no one would ever post on my Facebook wall -- a bulletin board of sorts -- ever, ever again.
2. Coax my parents away with a remedial course in online age-associated boundaries. "There are swear words on the site, Mom. And pictures of drunken debauchery. You don't want to see swear words and drunken debauchery, do you?"
The risk: They'd see right through it. They've heard me try to talk my way out of things for 24 years.
3. With a few clicks, reject my creators. "Un-friend" the people who took me to Disney World in second grade, still help with taxes and, oh yeah, gave me life. And by so doing imply that I'd rather be friends with Mr. Tacky: Didn't know him. Didn't want to know him. Still accepted him.
The risk: my soul.
And if I did nothing? I imagined the worst: My wall a barren wasteland of coochie-coochie-coo and "I love you, Chiquita." Potential friends taking one look and running away.
I considered adding a disclaimer to my wall: "Don't worry, folks. Sure, they're old and once changed my diapers, but they're perfectly harmless. Post away!"
There was a middle ground. With Facebook's privacy features, I could block my parents from seeing my wall, my interests, my photos, basically anything, and still keep them as friends. That was my brother's solution.
But I wasn't worried about what they'd see. We're close; nothing in my profile would surprise them, anyway.
Finally, I just decided to delete their two wall posts -- click, click -- and wait for the aftermath.
I tried to hide my anxiety when I called my mother that night.
"Hey, Mom. About Facebook ..."
She jumped in before I could finish. "No, no. I know it's not for me," she said.
She quickly explained that she and Dad didn't know what to do when they were first invited to join Facebook. It didn't seem right for two boomers -- no matter how cool -- to be hanging out on Facebook with people half their age.
Neither of them wanted to intrude on their children's social lives. Mom, a high school Spanish teacher, didn't want to freak out her students.
But they had been invited, after all. And rejection is rude. So they joined.
Relieved, I made my confession.
I told Mom that I had deleted their posts to my wall.
She hadn't even noticed. And she didn't mind one bit.
Don't worry, Mom said. We're not going to make a habit out of posting on your wall. We'll use Facebook only to see your pictures when you make a new album you want us to see.
So there they are, my parents, still on Facebook, still smiling their middle-age smiles from the depths of my friends list.
They're not in any network; they've accepted no friends. No one else can see their skimpy profiles. They don't browse my friends' profiles. They don't make a fuss. They just wait until I upload new pictures.
In other words, they're behaving. And having them there with me on Facebook isn't so bad anymore. Not like that first terrifying day, when "Chiquita" made its debut on my wall.
Dad did write one more wall post on my birthday. And I never could delete it.
"Monica is 24 today. 24 what? 24 Monicas? Did she get cloned 23 times? I don't get it!"
By the end of the day, three friends messaged me to say how cool my dad was.
P-I reporter Mónica Guzmán can be reached at 206-448-8381 or monicaguzman@seattlepi.com.Read more of her thoughts on her blog, Net Native.

............................................................................................................

08 November, 2010

Karangan terbaik UPSR 2007 Karangan budak darjah 4

 
by Saiful Azreen on Wednesday, 18 August 2010 at 08:18


Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk. Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu.

Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang.

Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit "Adoi!". Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri. Feri itu terbelah dua.

Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah. Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan memfire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia..lori itu bertukar menjadi robot Transformer. Mereka bergaduh di udara. Emak saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di GentingHighlands dan terus ke tempat kemalangan. Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu.

Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu. Dia meminta maaf dari emak saya. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit "Adoi..!" dan jatuh ke bumi. Emak say menghantar helikopter itu ke Genting Highlands. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris.

Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian kereta polis pun sampai. Dia membuat lapuran ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati. Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Polis yang bertugas cuba menyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara. Orang ramai terperanjat dan semuanya mati.

Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati. Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati.


....................................................