Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

22 September, 2010

22 September 2010. Genap 23 tahun 9 hari.

I

Rasanya, macam baru tahun lepas aku naik moto yamaha merah ngan mak aku ngan kak aku pagi2.mak ngan kakak aku g skolah. mak aku anta aku g taska. sejuukkk.. aku masih ingat lagi mak aku main dagu vibrate kt atas kepala aku..kononnye, gigil kesejukan..aku pun pecah gelak manja..geli rasanya ade vibrate kt kepala aku.. 

Seingat aku, macam baru tahun lepas aku lukis gamba nenas kat depan papan itam kat tadika. Dan ada seorang budak pompuan marah aku, yeke nenas macam tu.??sambil mata dia jeling tak puas ati.. Rupanya, budak tu lah kawan baik aku masa aku skolah menengah.. siapa sangkakan? dunia ni kecik je..bumi yang kita nampak ni hanya sebahagian harta Allah.. Ada banyak lagi yang kita xnampak yang ada di luar kawasan bima sakti.. 

Dan kalau tak silap, macam baru tahun lepas jugak cikgu aku tempekkan tanah liat kat dahi aku sebab aku kene sengat tebuan tanah masa main gelongsor time rehat kat tadika.. Tapi kenapa hari ni aku dah berumur 23 tahun? sedangkan aku rasa macam baru tahun lepas aku berumur 5 tahun???

II

Kalau tak silap aku, baru bulan lepas, aku  dapat adik.. comel.. aku suke dekatkan kepala aku kat die..nant mata dia terkedip2 geli kene rambut aku yang tak terurus masa tu..memang serabai.. maklumlah..umo aku kan baru 7 tahun.. Aku ingat lagi. Malam tu, kat umah atok.. tibe2 mak jerit.. aku lari g dapur.. aku tengok baju ngandung putih mak aku dah basah. Aku tengok je..sbb aku terpikir, kenapa mak terkencing pastu pegang dinding kuat2? pastu trus naik kete honda abah.. 

Kite nk gi mane ni bah?

Gi hospital.. 

kenape? sape sakit??

Umi... umi nak bersalin..nant dapat adik.. 

Oh

Aku pun diam. terkebil2.. ade adik? hmm blurr..

Adik ida, cpatla doakan adik yang nk keluar ni.. sihat ke, ape ke..

Oh.yelah.

Aku pun diam. Angkat tangan doa. Mata aku pejam rapat. khusyuk aku doa..

Ya Allah.. aku nak doa.. Adik aku nak keluar.. Aku doa biarlah adik aku sihat.. comel.. tak cacat.. aminnnn

Adik doa ape?
Adik doa biar adik kuar nant tak cacat. 

Pandainye anak abah..

Aku nampak mak senyum.. aku pun senyum gak..

Lama aku tunggu kat luar hospital tu.. penat aku main kat longkang. 

Lamanya bah..

memangla lama..nnt keluar la tu..

oooo..lama eh bah?

a'ah..mak tengah sakit tu..

oooo..

xlama lepas tu , aku tido dalam kete ngan bantal bucuk yang abah bawak.. bantal tu ada line kotak2..line merah ngan biru..nyenyak.. dan bangun pagi tu, aku nampak abah azan kat tinga 'nanang' ..

Tapi kenapa??? Bukan ke baru bulan lepas semua tu berlaku? kenpa sekarang adik aku da besar? da tinggi? da tingkatn 4??? kenapa aku dah 23 tahun???

III

Aku ingat lagi, kalau tak silap, rasanya baru minggu lepas aku kayuh basikal pagi2 dengan yan.. Laju.. sebab dah lambat g skolah.. Aku mmg ske bangun lambat.. Sampai sekolah, aku parking tepi, aku tunggu kat gate. sape lambat lepas bunyi loceng, aku tulis nama. rasa poyo pun ada jugak. xsedar diri sndiri pon lambat..cuma awal skit je 30 saat sbelum loceng bunyi..

Rasanya baru minggu lepas aku dapat result PMR, hari tu, mak ngan abah demam.. abah teruk sgt..xboleh bangun.. Masa tu, mak tengah basuh baju kat dapur.. 

 Aku hulur result kat mak. Pastu mak gembira dan lari ke bilik abah.. abah pun ketawa.. happy nya mereka masa tu. Bertubi2 ciuman aku dapat.. bahagianya rasa.. Setiap kali ingat saat ni, mesti air mata bertakung kt mata ni.. Akan aku ingat sampai bila2 wajah mak ngan abah yang gembira masa tu.. Aku pasang niat dihatiku dan aku selalu berdoa agar aku diberi kesempatan lagi tuk lihat wajah gembira mereka seperti hari itu.. Dan aku akan berusaha sebaik mungkin utk mereka.. InsyaAllah..

Tapi, kan ke baru minggu lepas aku 15 tahun. Kenapa hari ni dah 23 tahun???


IV

Ada banyak lagi memori yang aku ingat. Baru 3 hari lepas aku baru habis matrix dan keje jadi cikgu komputer kt pontian. Ada 4-5 orang student yang aku ajar. Salah seorang dr mereka, orang myanmar.. keje kt kilang K****m. First time mengajar bahasa inggeris. berbelit gak lidah aku. Tapi aku solute org myanmar tu. Sanggup melabur gaji die tuk bayar yuran blaja komputer.. Dan dia boleh berbahasa ingeris walaupun broken. aku sebagai cikgunya pun guna pakai broken english. memang kene buku dengan ruas. akhirnya, aku ajar dlm bahasa inggeris, die tulis nota dalam tulisan myanmar.. pastu aku cek balik nota dia, baru aku sedar aku buta huruf dengan tulisan myanmar..terbaikk!!!

Lepas tu rasanya macam baru beberapa hari je aku kenal dengan faheem.. Masih ingat lagi.. waktu tu aku baru habis mengajar.. Aku dapat call dari faheem sekaligus membawa berita gembira.. Ternyata bukan berita untuk memperisterikan aku, tetapi berita gembira yang lain.. sudah tentu lah kan?.. Dan akhirnya aku menjerit sewaktu mendengar die melafazkan perkataan2 itu..

"PERLIS???""

Ye..tak lama lepas tu aku sudah berada di Perlis.. Antara orang-orang pertama yang aku berbual adalah, Cha, Shamala, Vinod, Chee Kwong, Kah Leong, You How dan Dol. Rasenya macam baru kelmarin aku mula kenal dgn yang lain2, whish is almost 250 peoples in my university..including my classmate, hsmate, lecturers, technician, and others..

Dan aku xpercaya 4 tahun tu sekejap je. Dan rasanya macam baru semalam aku dan kawan2 aku grad. Kenapa cepat sangat masa berlalu.???? Dan kini umurku sudah 23 tahun????
Alhamdulillah.. aku dapat merasai kehidupan selama 23 tahun dibawah segala nikmat dan rezeki yang Allah berikan.. 

V

22 September 2010.. Di dalam sebuah bilik yang sejuk, di satu sudut di antara dua belah pintu, dengan menyarung sweater hijau milik insan tersayangku dr dulu hingga kini dan insyaAllah untuk selamanya, sambil kakiku duk bersimpuh di atas kerusi biru empuk, dan jari ku mengetuk2 papan kekunci yang hanya bisa berbahasa tap tap tap, jiwaku menerawang jauh mengingati kembali segala memori yang aku miliki dari aku kecil hingga umurku kini mencecah 23 tahun.. Sangat bersyukur kerana aku masih hidup.. dan masih mempunyai segala ingatan.. Syukurnya aku ats segalanya.. Alhamdulillah..

JIwaku kembali menerawang..mataku tajam merenung skrin laptop sambil memikirkan tentang sesuatu..

"Bagaimanakah perjalanan hidupku selepas ini....?"

2 ulasan:

su natasha berkata...

Fuhyoooooooooo!!! Syiok baca entry ko..hehe..
Dan2 aku pon mengimbau masa lampau..hehee

Walaupon dah terlambat, tapi nak wish gak "Epi Bufday Shidarina!!" hehe

syok panggil nama penuh ko..hehe...

Shidarina berkata...

hehe ,mekaseh2.. tu nama shortname aku.. hehe nama longname lain..huhu

Catat Ulasan